STAC - Scanndinavian Top Atletic Center Ölands Fisk & Rökeri Bosön MM Sports
Kalvhagen STHML HimlaFoto Kalmar Instrumentteknik AB

kroppen är ditt vapen - var rädd om den

13 september 2016

Sitter och dricker mitt nya fantastiska höst te med smak av äpple. Jag införskaffade också två nya gröna stora koppar från Indiska med guldkant som jag vill ha i famnen i vinter när det blir kallt. Även lite varma stickade klädesplagg att varva med mellan danslektionerna för att bibehålla värmen i kroppens alla delar. Längtar redan till Jul och snö.


Mina dagar går i ett just nu och varje tillfälle jag tar mig tid att sitta ner och mysa såhär på kvällen är verkligen värdefullt. 


Jag har mycket boxning och mycket danslektioner på schemat i veckorna. Även boxningsträningar under helgen. (även både löpning och tyngdlyftning men aningen mindre mänga i höst). Här senast var Team Tokyo på Bosön, så jag var med och tränade med teamet. Ett gäng ronder sparring och uppgiftsparring. Något tung i benen efter en tuff vecka men det är så det kommer att vara ibland. Jag är glad bara jag blir bättre på någonting varje dag. Det är en bra målsättning för mig.


Jag var på besök hos Pain Killer (Campogiani Massage), stans bästa massör enligt många som gav mig en rejäl dos från säte och uppåt. Tack och lov nu kan jag vrida huvudet maximalt igen och höra med mina öron. He He, på riktigt. Är man stram i muskulaturen kring nacke/hals så påverkar det hörseln. Jag brukar knäcka/dra ut mina öron själv, det är skönt! Oavsett om jag jobbar med rörligheten/stretch minst en timme om dagen så drar musklerna gärna ihop sig för att jag pressar kroppen att vara aktiv och träna. Tacksamt nog har jag en stabil kropp som jobbar med mig och inte emot mig. Patricia Axling rekommenderade honom för mig, och det är jag tacksam för.

Dans är bara nästan en lek på rosor

7 september 2016

Ett pass som börjar med gång i takt, till löpning i takt, hopp i takt, rörelser i 16delars, stora vida rörelser så långt du kommer... Och sen börjar träningen. Stegkombinationer i hög fart, upp och ner på golvet, snurrar så fötterna skaver, balans upp på tå - tå på ett ben, plie, upp med det andra, fall fram och samla ihop. Hopp från mark med shysst touch och en blick som kan döda, förföra eller annan passande. Sträck ut, ditt bästa du, stort omfång och samla. Svettigt värre. Fullt fokus och en vilja att kraftanstränga mer. Oavsett om det skaver eller benen känns som sniglar så kommer det kännas bättre en annan gång.


Den som tror att dansa är enkelt, är fel ut. På riktigt, man måste slita häcken av sig för att bli bättre. Och det är fantastiskt för oss träningsnarkomander som aldrig får nog. Resultaten som kommer lektion efter lektion är värt mödan, den magiska känslan att psykisk och fysiskt kunna pressa sig och veta om sin egna tolerans, - alla professionella dansare har en gång varit där och vet hur det känns.

Oslagbar funktionell träning. Nyckeln är att vilja våga bli bättre och släppa kontrollen. Stay Bold think High!
#Kulturama #Danslinje #Pro


Ät efter dina behov

24 augusti 2016

Jag tycker verkligen inte om tre-timmars regeln. Den enorma stressen att det viktigaste är att äta var tredje eller var fjärde timma, dvs sex tillfällen om dagen - för att förbränningen ska hålla i farten? Det är en gammal seglivad myt. Om tiderna du äter påverkar förbränningen, så skulle det ändå i så fall vara minimalt. Då skulle jag rekommendera dig att släppa den stressen, lägga om dina kostvanor och börja tänka på vad som faktiskt får kroppen, tarmarna, magen, levern och hormonerna att må bättre.


Tänk dig att du äter socker och skitmat, din lever är katastrofalt förstörd, den kan inte avgifta sig själv. Du rubbar systemet ständigt genom att ibland ge den näringsfattig mat, ibland i kopiösa mängder, ibland ingenting. DET om något kan påverka din optimala förbränning. Mer i form av - VAD du vill att din kropp ska förbränna. Jag kan räkna ut exakt vad du tänker, FETT. Du vill att din självgående apparat ska förbränna all övervikt du har på din kropp. Det är inte så svårt som det låter.


Nummer ett; Släpp stressen över antal kalorier in och ut. Jag lovar - jag har flera kataloger med nedskrivna dagliga intag sedan år tillbaka av vad jag käkat, det tar tid att skriva. Så i första skedet, lägg inte till ett större stressmoment och fundera kring detta utan börja med att fundera kring din livsstil.


Nummer två; Om du vill att din kropp ska förbränna fett, då måste du vänja den vid att förbränna fett. Släng bort alla fettsnåla lightprodukter, även din godaste kvarg med smak av godis i munnen. Köp in avokado, kokosolja, kokosgrädde, ghee-smör till en början.


Nummer tre; Vill du verkligen må bättre, inte vara orolig att få ont i magen när du blir hungrig, sänka inflammationsrisken i kroppen? - Våga välja bort ”tapet-klister”-gluten, välj bort det mesta som har någon form av sädesslag i sig. ALL pasta, all bröd, all knäckebröd, alla påhittade varianter som ersätter det. Till och med på fredagsmyset. Ät aldrig mer bröd. (VA? Ska jag aldrig mer få äta bröd?). Jag skojar inte. Känsliga magar dör av detta, tarmfloran får ont och då kan du inte absorbera alla andra goda näringsämnen i kroppen. 


Nummer fyra; Ät mycket protein, det är gudomligt för våra hormoner och byggstenar i kroppen, men ät inte hur mycket som helst. Protein kan också omvandlas till glukos som är en energikälla som kroppen har lättare att bryta ner än fettet. Men vi ville ju att kroppen skulle lära sig bryta ner fett - så vad skulle vi äta då?

Nummer fem; Ät bara rent, så nära ekologiskt det går, högre andel fett, medel andel protein och inte för många gram kolhydrater. (Tro mig, jag ligger på 5-8% av mitt kolhydratsintag). Inte alls var RF:s rekommendationer av syltsmörgåsar är. Ät inte för ofta utan låt levern och kroppen vara fria från mat då och då så dem kan reparera sig och förbereda sig för nästa mål. 


Det är såhär i alla fall jag kan träna 4-5h om dagen, sova bra, känna mig relativt pigg, vara frisk (fri från magont, huvudvärk, förkylningar och hela sjukdomsskalan). Jag äter när jag är hungrig och jag äter givetvis ganska mycket mat. Men jag kan också ”hoppa över” lunchen om jag inte är sugen. Ibland kan jag nästan känna att genom att ”fasta” så presterar jag än så mycket bättre! Den känslan är helt fantastisk.

STAC - Scanndinavian Top Atletic Center Ölands Fisk & Rökeri Bosön MM Sports
Kalvhagen STHML HimlaFoto Kalmar Instrumentteknik AB